Źródełko św. Wita.

avatar

Read this post on TravelFeed.io for the best experience

Pamiętacie to miejsce ze zdjęcia poniżej?

Jeśli nie pamiętacie, to zapraszam do lektury https://hive.blog/hive-191315/@ptaku/burza-na-jeziorze

Ostatnio właśnie tutaj dopadła nas burza, i musieliśmy się wycofać, a cel wycieczki - źródełko św. Wita - był bardzo blisko.

Tym razem naszą przygodę zaczynamy "od końca".... od końca Jeziora Żywieckiego, czyli od zapory w Tresnej.

Widoczna w oddali góra Żar to jeden z kolejnych celi naszych wspólnych rodzinnych wycieczek.

Po krótkim postoju na zaporze ruszyliśmy w dalszą drogę. Trasa wiedzie dookoła jeziora, czasami nad samą wodą, a czasami przebiega przez zbocze góry, i jest oddalona kilkadziesiąt metrów od tafli jeziora.

W pewnej chwili, jadąc wysoko nad jeziorem, moją uwagę zwróciła urocza zatoczka. Szybka decyzja - zjeżdżamy na dół, musimy to sprawdzić.

Wycieczkowy statek płynący w oddali dał nam pomysł na jedną z kolejnych wycieczek.

Jakież było moje zdziwienie, gdy po dotarciu na brzeg jeziora, moja żona stwierdziła, że pamięta to miejsce. Niewielki jacht club nad Jeziorem Żywieckim posiada swoją "piracką" restaurację, i to tutaj - wiele lat temu - przyjeżdżała moja żona wraz z rodzicami, na niedzielne ciastko i kawę.

Po krótkim postoju ruszyliśmy dalej. Zaplanowałem, że samochód zostawimy nieopodal "plaży miejskiej", i spacerkiem, wzdłuż brzegu jeziora, dotrzemy do źródełka.

Ścieżka położona jest niezwykle urokliwie. Szkoda tylko, że nie jest ciut szersza, gdyż - ze względu na spory ruch - trzeba się mocno pilnować, by nie wpaść pod koła jakiegoś rowerzysty, a niektórzy gnają na złamanie karku, nie robiąc sobie nic ze spacerujących brzegiem jeziora pieszych. Jakby co, to nazwa tej trasy brzmi "Dydaktyczna ścieżka pieszo-rowerowa" :)

Idąc wzdłuż jeziora natrafiliśmy na opuszczony klub kajakarski.

Widząc stan mola, można śmiało stwierdzić, że od dawna nikt tu nie zaglądał. Widać też, że kiedyś poziom wody w jeziorze był znacznie wyższy. Wiadomo, że zbiornik pełni m.in funkcję retencyjną, więc zapewne niższy poziom wody jest utrzymywany celowo, by - w razie czego - przyjąć nadmiar wody po intensywnych opadach.

Gdy las zaczął gęstnieć, wiedziałem, że zbliżamy się do celu naszej wędrówki.

Jak mówi legenda, ponoć nieopodal tego miejsca swą świątynię miała słowiańska bogini Żywia.

Woda ze źródełka ma mieć właściwości uzdrawiające.

W XVII wieku w Żywcu przebywał król Jan Kazimierz. W tym czasie król chorował na oczy. Zaproponowano mu, by przemywał oczy wodą z cudownego źródełka. Po kilku zabiegach choroba ustąpiła. W ramach wdzięczności za uzdrowienie król opłacił wybudowanie drewnianej kaplicy, której patronem został św. Wit - opiekun m.in ludzi chorych.

Święty Wit jest jednym z Czternastu Świętych Wspomożycieli.

Są to święci, którzy w Kościele Katolickim uznawani są za wyjątkowo skutecznych we stawiennictwie u Boga, szczególnie jeśli chodzi o pomoc w chorobach.

Niestety w czasie budowania zapory kaplica (odbudowana wcześniej w 1869 roku) została zburzona. Miejsce w którym stała kaplica, oraz miejsce w którym wytryskiwało źródełko, zostały zalane przez wody Jeziora Żywieckiego. Na szczęście powyżej poziomu wody wytrysnęło nowe źródełko.

Osiągnęliśmy zaplanowany cel podróży.

Po krótkim odpoczynku postanowiliśmy wracać. Na pożegnanie, spomiędzy kamieni znajdujących się poniżej źródełka, wyszła nam naprzeciw taka piękna jaszczurka. Nie robiąc sobie nic z naszej obecności, zatrzymała się na pobliskim murku, wygrzewając się w słońcu.

Droga powrotna upływała szybko i przyjemnie. Po kilku dłuższych chwilach dotarliśmy do miejsca szumnie nazwanego "Plażą Miejską" (niewielki skrawek brzegu, przyprószony zaledwie piaskiem - szału nie ma).

Na końcu ścieżki natrafiliśmy jeszcze na ładną zatoczkę otoczoną kwitnącymi kasztanami. Tutaj mógłbym odpocząć. Może kiedyś tu wrócimy.....

View this post on TravelFeed for the best experience.

9 comments

Congratulations, your post has been added to Pinmapple! 🎉🥳🍍

Did you know every user has their own profile map?
And so does every post as well!

Want to have your post on the map too?

• Go to Pinmapple
  • Click the get code button
  • Click on the map where your post should be (zoom in if needed)
  • Copy and paste the generated code in your post (Hive only)
  • Congrats, your post is now on the map!

avatar

Manually curated by ackhoo from the Qurator Team. Keep up the good work!

Thank you very much :)

You're most welcome! :)

avatar

Love the mirror reflections of the landscape...

avatar

wow Beautiful photographs my friends....

avatar

Tons of nice photographies, great job and nice lezard ;)

avatar

Congratulations @ptaku! You received the biggest smile and some love from TravelFeed! Keep up the amazing blog. 😍 Your post was also chosen as top pick of the day and is now featured on the TravelFeed.io front page.

Feedback

We have 2 tips for you on how you can improve your post to receive more smiles for your future posts. To view the feedback, head to your TravelFeed Dashboard. Next to your post you will find a smiley, a click on it reveals the detailed feedback.

Thanks for using TravelFeed!
@lesiopm (TravelFeed team)

PS: TravelFeed is in social media to reach out more people, follow us on Facebook, Instagram, and Twitter.

avatar

Dzięki, że jesteś częścią społeczności #pl-travelfeedTwój post został również udostępniony w grupie TravelFeed Polska na Facebooku i przez profil na Twitter zapraszam do śledzenia tych dwóch profili.Jeżeli przeoczyliście post o zmianach zasad publikacji i kuracji postów na tagu #pl-travelfeed polecam się z nim zapoznać. Zmiany wynikają z faktu, że jesteśmy częścią dużego projektu Travelfeed.io i staramy się propagować posty podróżnicze pośród polskiej społeczności.Poniżej znajdziecie ważne posty dzięki, którym łatwiej opanujecie publikowanie na Travelfeed.io

Przewodnik jak zacząć z TravelFeed.io

Przewodnik jak publikować posty na TravelFeed.io

Pamiętaj o zmianie języka na polski, tylko takie posty możemy kurować.